جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه در افتتاحیه‌ی پنجمین سالانه‌ی عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران گذشت

مراسم افتتاحیه پنجمین سالانه‌ی عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران ساعت ۱۷ عصر شنبه دوم اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد. مشکات طالبی، فارغ‌التحصیل کارشناسی عکاسی و دبیر اجرایی سومین سالانه‌ که مجری این مراسم بود بعد از ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص برگزاری مجازی این دوره از آقای مهرداد نجم‌آبادی دعوت کردند تا چند دقیقه‌ای با بینندگان مراسم افتتاحیه صحبت کنند. آقای نجم‌آبادی در صحبت‌های خود ضمن تشکر از تمامی دست‌اندر‌کاران سالانه‌ی پنجم و سالانه‌های پیشین، یاد و خاطره‌ی دکتر محسن حبیبی و خدمات و دلسوزی‌های ایشان را گرامی داشتند. آقای دکتر حبیبی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ رئیس پردیس هنرهای زیبا بودند و در این مدت همراهی دلسوزانه‌ای با دانشجویان عکاسی داشتند. در دوره‌ی ایشان بود که مقطع کارشناسی ارشد عکاسی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد. متأسفانه دکتر حبیبی مهر ماه امسال دار فانی را وداع گفتند. در همین خصوص روایت رامیار منوچهرزاده و حامد یغمائیان از همراهی دکتر حبیبی با دانشجویان رشته‌ی عکاسی بر روی سایت سالانه قرار داده شده است. در ادامه ویدئوهایی کوتاه از سالانه‌های گذشته پخش شد و مروری سریع بر روند اجرای سالانه به صورت حضوری و خاطرات ارزشمند آن صورت گرفت.
پس از آن مهران مهاجر به صحبت درباره‌ی سالانه پرداخت. او اشاره کرد که سالانه‌ی عکس رویدادی دانشجویی است که به همت دانشجویان دانشگاه تهران بر پا شده و برگزاری این رویداد کوششی جهت بازنمایاندن عکس‌ها و برآیند زحمات یک‌ساله‌ی دانشجویان به صورت یکپارچه است. مهاجر اضافه کرد که از نظر او سالانه طی این پنج سال به رشد روند آموزش عکاسی کمک شایانی کرده و باعث کم شدن عیب‌ و نقص‌های آموزشی شده است. همچنین با برگزاری پنجمین دوره‌ی سالانه‌ی عکس در این شرایط، امیدواری برای بدل شدن این رویداد به یک سنت ماندگار در پردیس هنرهای زیبا بیشتر از همیشه شده است. پس از آن مشکات طالبی به روند داوری آثار پرداخت و از دبیر علمی و تیم اجرایی تشکر کرد که اسباب حضوری بودن جلسه‌ی داوری را فراهم کردند تا جلسه‌ی داوری مشابه سال‌های قبل کیفیت بالایی داشته باشد.
در ادامه و بعد از پخش ویدئوی داوری سالانه از مهدی وثوق‌نیا، دبیر علمی پنجمین سالانه، دعوت به صحبت شد. او در ابتدای صحبت‌های خود تأکید کرد که تمام سعی او و تیم اجرایی و شورای سیاست‌گذاری سالانه بر کم‌نقص بودن اجرای این دوره بوده و او بسیار خرسند است که امسال هم با وجود شرایط نامطلوب و پاندمی کرونا همچنان سالانه قادر به نمایش آثار و برگزاری نشست‌هاست.

او پس از تشکر از تمام دست‌اندرکاران و اساتید همراه در برگزاری سالانه، درباره‌ی چالش‌های این راه تازه که بسیاری از رویدادهای عکاسی معاصر ایران حاضر به قدم گذاشتن در آن نبودند صحبت کرد و چالش اصلی را برگزاری یا عدم برگزاری سالانه عنوان کرد. به علت عدم تشکیل کلاس‌ها در ابتدای شیوع این ویروس و تجربه نداشتن در امر برگزاری کلاس‌های مجازی، نگرانی اصلی عدم دریافت خروجی مناسب برای سالانه بود و در ادامه زیرساخت مناسب برای راه‌اندازی سایت، جذب حامی مالی و مشکلات دیگر برگزاری سالانه را با مشکل مواجه کردند. آقای وثوق‌نیا در ادامه اشاره کردند محتوای مناسب برای ارائه در سالانه عاملی بود که چندین بار سالانه را تا مرز عدم برگزاری پیش برد اما با به تعویق انداختن چند ماهه‌ی سالانه، مجموعاً ۶۶ نفر در این سالانه شرکت کردند و مجموع ۱۰۰ پروژه به مرحله داوری رسید که شامل ۷۵ مجموعه عکس، ۱۰ ویدئوآرت، ۱۴ کتاب عکس و ۱ پروژه‌ی وب‌محور بوده و در نهایت ۲۲ نفر با آثاری حاوی ۲۲ مجموعه عکس، ۲ کتاب عکس و ۱ ویدئوآرت برگزیده شده‌اند که آثارشان در سایت سالانه قابل نمایش است.
مهدی وثوق‌نیا مزیت سالانه‌ی پنجم را دسترسی همه‌ی علاقه‌مندان در سطح ملی و حتی بین‌المللی به دیدن آثار و حضور و بهره‌مندی از نشست‌ها دانست.
در انتهای جلسه اشاره شد که کتاب سالانه‌‌های اول تا چهارم به صورت رایگان در سایت سالانه به آدرس utphotoex.ir قابل دریافت است و علاقه‌مندان به بازدید آثار می‌توانند با مراجعه به بخش «نمایشگاه آثار»، مجموعه عکس‌ها، کتاب عکس‌ها و ویدئوآرت برگزیده در پنجمین سالانه را ببینند.

افتتاحیه‌ی پنجمین سالانه‌ی عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران
0
خوشحال می‌شویم نظرتان را برایمان بنویسید.x